INMAs European News Media Conference til Oslo i september

Europas ledende nyhetsmedier deler Best Practice for hvordan å øke leser- og brukertall, styrke inntektsmodeller og bygge merkevaren under den 45. årlige INMA European News Media Conference som holdes i Oslo, den 27 til 29 september. MBLs medlemmer får spesialpris på konferansen.

MELD DEG PÅ HER

MBLs medlemmer betaler kun kr 5 500,- for European Conference (en rabatt på nesten 60 %) fra torsdag 28. september til fredag ettermiddag den 29. inkludert en omvisning og mottagelse på Oslo rådhus under åpningsmarkeringen torsdag kveld.  

Ønsker du å bli med på Local Media Ideas Day på onsdag 27. september, betaler du kun kr 3 800 i tillegg. 

Spørsmål? Se programmet og videre detaljer på www.inma.org/mediavikingweek eller ta kontakt med Trude B-J Margel, INMA European President, trude.margel@itera.no

 

International News Media Association (INMA.org), står bak konferansen som danner en del av ukens “Media Viking Week” og som inkluderer:

  • Scandinavian Media Study Tour: Besøk til seks av de ledende medieinnovatører i Stockholm og Oslo mandag og tirsdag, 25 til 26 september. Studieturen inkluderer besøk til Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Expressen, Dagens Nyheter, og KIT.se i Stockholm, og Amedia, VG, Aftenposten, Schibsted, og Strossle i Oslo.  
  • Local Media Ideas Day: Pre-konferanseseminar i Oslo der vi ser på innovasjoner i Europas lokale medier på onsdag, 27. september. Her deles forretningsmodeller og nyskapning på lokalt nivå, blant annet korte “Brainsnack” presentasjoner og unconferencing-tanker
  • European News Media Conference: Den formelle agendaen for den to dager lange konferansen vil blande tradisjonell og utradisjonell konferanseformater på torsdag og fredag 28 til 29 september.

Les mer om alt som skjer under Media Viking Week på www.inma.org/mediavikingweek

Det internasjonale INMA styret møtes i Oslo den 27 september, noe som kobler verdensledere i media med den pulserende norske mediescenen.

Her er noen utdrag fra programmet:

Opening Session: Shaping the Future of News Media
Konferansen starter med toppledere fra tre ledende mediebedrifter som forteller om hvordan det fremtidens mediebedrifter formes.

 Tina Stiegler
Executive Vice President People, Change and Strategy, Schibsted Media Group

 Greg Hywood
CEO Fairfax, Australia

 Penelope Jones
Director of Strategy & Research, Condé Nast, UK

Best Practices in Digital Subscriptions and Paid-Content

Det er generell enighet i bransjen at forretningsmodellen knyttet til lønnsom nyhetsnettjournalistikk ikke løses med (digital) annonsering alene. Nyhetsmedier i hele Europa utvikler egne redskap for digitale abonnement og betalt innhold. Det er likevel ingen fast formell som passer alle: Freemium, metered, hybrid abonnement eller pay-per-article er bare noen av de mange løsningene som er testet ut. Noe læring er allikevel sikkert: diversifisering av inntekter er avgjørende, likeledes nye KPI-er i vår bransje. Best av alt: det er rikelig med innovative løsninger og erfaringer i europeiske nyhetsmedier.

How New KPIs Transformed a Legacy News Organization
Etter mange år med oppblåste opplagstall, har NRC fokusert på kunderelasjoner og så dermed en økning med sin nye KPI. Hver kanal har sin unike måling, i mange sammenhenger er disse svært forskjellige også fra land til land. Hvordan skal god analyse på brukerdekning og treff bidra til å øke vår virksomhet? Xavier van Leeuwe, Director Marketing and Data, NRC, The Netherlands 

Best Practices in Personalization and Engagement

Personlig tilpasning av innhold er muligens bransjens største buzzword i år. Mange snakker om det, mange forsøk på å skape den hellige gral, har allerede oppnådd en viss suksess. På  INMA European News Media Conference, kan du lære hva fem av de ledende europeiske nyhetsmediene gjør på dette feltet:

  • Axel Springer’s Upday
  • Jan-Eric Peters, Deputy CEO/Chief Product Officer and Editor in chief, Axel Springer, Germany
  • De Persgroep's Topics: an innovative digital news concept for subscribers of Newsbrands
    • De Persgroep, Belgium
  • NZZ: Find Relevant News with Less Effort!
  • Rouven Leuener, Head of Product Development, NZZ, Switzerland 
  • Postimees.ee switch to identified commenting
    • Lauri Hussar, Head of News & Editor in Chief, Postimees, Estonia
  • Financial Times increases Engagement with Simplicity, Speed and Personalisation.
  • James Webb, Group Product Manager, Financial Times, London, United Kingdom  

From "fake news" to "make news"
 Dagens nyhetsmedier merker godt konkurransen fra Facebook, Google og andre. Men, mange velger samarbeid heller enn motarbeid. Andre henter inspirasjon til å gjøre sine merkevarer enda mere relevante. Merkevaren først, argumenterer Fabrice og Piet noe de også dokumenterer er en god og langsiktig strategi. Piet Wulleman & Fabrice Dekerf forbrukerpsykologer med et solid rykte i merkevarerådgivning og media. De vil fortelle mer på European News Media Conference. Sammen grunnla de Wombat, et konsulentfirma som bistår hjelpe bedrifter og organisasjoner til å skjerpe sine historier og styrke posisjonene – ytterst viktig for å kunne holde seg relevante i et skiftende miljø.

 Fabrice Dekerf
former executive at De Persgroep and WPG Uitgevers, Co-founder at Wombat, Belgium 

 Piet Wulleman
Co-founder Wombat and Strategic Director at Duval Guillaume, Belgium 

 

A.I. for News Media

AI (Artificial Intelligence) vil drive Media Disruption 2,0 noe mange mener er den klart største endringen som treffer nyhetsmediebransjen noensinne. Fremgangen i anvendelsen av narrow AI stormer av gårde og Big Data-revolusjonen bidrar allerede med å svare på mange uløste spørsmål fra forrige Media Disruption. Vi får en oversikt over hva som er i ferd med å treffe oss (og hva som har rammet oss allerede) i dette «AI for News Media» innlegget. INMA vil ta et dypdykk inn i AI-verden av og hva det betyr for nyhetsmedier i en 2,5-times sesjon på dag 2 av European News Media Conference.

 

Meld deg på konferansen gjennom fordelene i ditt medlemskap i MBL i dag. Se www.inma.org/mediavikingweek for mer informasjon eller kontakt Trude B-J Margel, INMA Europe President, trude.margel@itera.no