Hvorfor avviker tallene fra kampanjerapportene mine?

Kampanjerapporter er basert på taggete elementer som ikke nødvendigvis vises på alle sidene eller til alle brukerne som besøker nettstedet. Kampanjerapporter skal estimerer brukere og trafikk som er eksponert for en type kampanjeelement, mens nettmålingene fra comScore representerer hele nettstedet/domenet. I Norge er det sjeldent at et kampanjeelement blir vist til alle brukerne av et nettsted.

Videre måler comScore persondekning, mens ulike webanalyseverktøy gjerne måler unike bruker ved hjelp av "cookies (informasjonskapsler)". Dette medfører at verktøy gjerne kan rapportere høyere tall ved at brukere sletter informasjonskapsler, bruker flere browsere på samme maskin, bruker flere enheter hjemme og på jobb og har flere brukere på samme enhet. comScore på sin side filtrerer bort blant annet internasjonal trafikk, "non-human traffic", "non-user initiated traffic" (NEDOMS) og delt bruk på kafeer, flyplasser etc.